De belangrijkste vindbaarheid trends in 2019
2019 staat voor de deur. Hoog tijd om bij de kerstboom vooruit te blikken qua ontwikkelingen en trends. Om maar meteen in huis te vallen: echt schokkende veranderingen zijn niet te verwachten. Het zal eerder evolutie dan revolutie zijn. Hier de voornaamste op een rijtje:
Google blijft dominant
Google heeft nog altijd een marktaandeel van rond de 95% in zoekmachineland. Andere serieuze uitdagers zijn er nog steeds niet. Bing wint wel iets aandeel, maar dat geldt vooral voor desktop. Het is wel interessant of andere giganten zoals Amazon aandeel af kunnen snoepen. Facebook is het in ieder geval nog niet gelukt. Andere kleine uitdagers zoals de zoekmachines Ecosia en Duck Duck Go komen ook nog niet echt van de grond. De verwachting is daarom, dat Google ook in 2019 heer en meester blijft en onderhand monopolist is.
Van zoekmachine naar advertentiemachine
Binnen Google neemt het belang van Google Ads, betaald adverteren in Google, almaar toe. Dit komt door twee factoren: steeds meer bedrijven gebruiken Google Adwords. 10 jaar geleden was Adwords (zoals het voorheen heette) vooral in gebruik bij grotere bedrijven. Tegenwoordig omarmt ook het kleinbedrijf en ZZPers Google Ads. Het is kortom veel laagdrempeliger geworden. En Google mikt natuurlijk meer en meer op deze bedrijven, die de bulk van de economie vormen qua aantallen. Hier speelt ook mee, dat veel kleinere bedrijven een website hebben, iets wat 10 jaar geleden nog minder gangbaar was. Een lucratieve markt dus, die Google naar verwachting alleen maar groter en machtiger zal maken. De concurrentiedruk neemt daardoor dus toe hierdoor.
Een andere factor die een rol speelt is, dat de advertentieruimte toegenomen is. Vroeger had je twee titels en een omschrijving. Tegenwoordig kun je drie titels inzetten met twee omschrijvingen. Voeg daar nog de extensies aan toe en het feest is compleet. En dan is er voor webshops ook nog de mogelijkheid Google Shopping in te zetten. En dan is het ook nog zo dat Google een paar jaar geleden de top 3 veranderde in een top 4 zonder mogelijkheid te adverteren aan de rechterkant.
Resultaat is, dat de advertenties hiermee meer en meer ruimte inpikken. Wat ten koste gaat van, je raadt het al, de onbetaalde vindbaarheid. Deze zoekresultaten worden meer en meer naar beneden gedrukt, zodat ze vaak niet direct zichtbaar zijn. Bovendien heeft Google het onderscheid tussen een advertentie en onbetaald zoekresultaat vervaagd, zodat veel mensen het onderscheid vaak niet zien op het eerste oog. M.a.w. Google wordt meer en meer een advertentiemachine dan zoekmachine. Face it!
Van kruimels brood maken
Door toegenomen concurrentie die hierboven is beschreven wordt het dus steeds moeilijker, onbetaald goed te scoren op populaire zoektermen. Toch liggen hier nog kansen. Het is vooral een kwestie te mikken op de kruimels in de zogenaamde long tail. Want kruimels zijn ook brood. Het is allereerst zaak, te achterhalen welke zoektermen interessant zijn. Een gedegen zoekwoorden onderzoek is het fundament.
Bedrijven die vervolgens content maken die specifiek gericht zijn op zoektermen met een laag zoekvolume en lage concurrentiedruk zullen toch nog kunnen scoren via onbetaalde vindbaarheid. Specifiek voor WordPress sites heb ik hier een tool voor gemaakt om dit te kunnen realiseren. Hiermee kunnen honderden pagina’s gemaakt worden die specifiek gericht zijn op de vindbaarheid op de interessante kruimels. Vergeet verder niet, ook zoektermen te gebruiken om afbeeldingen en andere content mee te taggen. Denk aan titels waar de zoektermen in zitten. Ook daar kun je meer en meer op gevonden worden namelijk.
Mobiel wordt steeds belangrijker
Deze zomer lanceerde Google de Mobile First Index. Dit betekent dat Google eerst de content van mobiele webpagina’s gebruikt voor het indexeren. Als er geen aparte mobiele website is wordt de desktop variant geïndexeerd. Dit kan (uiteindelijk) gevolgen hebben voor de zoekresultaten op mobiele apparaten. Dit is echter doorgaans geen issue als een website is gebouwd of draait in een nieuwere van een populair CMS zoals WordPress. Dan is het website namelijk responsive. Is je site dat nog niet? Dan is het sowieso hoog tijd je website te renoveren of nieuw te laten bouwen. Zie meer daarover op website laten bouwen in WordPress.
Google doet dit niet voor niets: het aandeel van mobiel/tablet zit al jaren in de lift ten koste van desk top. Een ontwikkeling die komend jaar zeker ook doorzet. Een website moet kortom mobiel vriendelijk zijn. Daar doe je niet alleen een zoekmachine een plezier mee, maar ook een bezoeker van vlees en bloed. Het komt de vindbaarheid en gebruikerservaring ten goede, twee zaken die overigens verweven zijn.
CMS systemen meer en meer toegerust op vindbaarheid
Om daar verder op in te haken: een positieve ontwikkeling is dat veel bekende content management systems (CMS) tegenwoordig doorgaans goed toegerust zijn op de eisen die gesteld worden qua vindbaarheid. Of de mogelijkheid kennen hier gedegen werk van te maken. Zo zijn veel CMS systemen standaard al mobiel vriendelijk zoals net aangekaart (mits goed gebouwd). Zo ook WordPress, het CMS waar wij al jaren websites en webshops mee bouwen.
Ook zijn er tegenwoordig veel goede plugins beschikbaar binnen WordPress die van grote hulp zijn bij het optimaliseren bij de vindbaarheid. Denk aan SEO hulpmiddel tool Yoast, afbeeldingsoptimalisatie tools zoals Imagify en plugins om de laadsnelheid te verbeteren. Dit zijn ook vaak gratis plugins of plugins die weinig kosten. Een mooie website die qua techniek, veiligheid en vindbaarheid staat als een huis is tegenwoordig eenvoudig binnen handbereik en laagdrempelig.
Bij jou moet je goed zitten!
Vroeger werd je gestraft als je site https was, omdat dat de laadsnelheid verminderde. Tegenwoordig word je er juist voor beloond. Vertrouwen, autoriteit, reputatie, authenticiteit en reputatie worden steeds namelijk steeds belangrijker als wegingsfactoren voor de vindbaarheid. Dat kun je bereiken door de vooral de volgende zaken op orde te hebben:
- Zorg dat je site https is: is je site nog niet https? Dan loop je achter dus. Lees meer hierover in het artikel site https maken
- Zorg voor kwalitatief goede links naar je site. Zie meer hierover in het bericht goede back links
- Zorg voor goede reviews: bezoekers moeten overtuigd worden dat jij de partij bent met goede kaarten. Dat kan door beoordelingen op Facebook, Google plus of via reviews van betaalde aanbieders zoals Kiyoh of Klantenvertellen. Ook bekende keurmerken voor webshops zorgen voor vertrouwen. Die kennen tevens review tools in de meeste gevallen. Zoals Webwinkel Keurmerk.
Deze maatregelen zijn goed voor de vindbaarheid, maar ook voor het succes van je site of shop. Ook hier snijdt het mes dus aan twee kanten.
Dat zijn wel de voornaamste trends en ontwikkelingen die sowieso gaan spelen. Aangezien Google er vaak een handje van heeft om wijzigingen laat of niet aan te kondigen is het afwachten of Google voor ons verrassingen in petto heeft in het nieuwe jaar!
Wil je meer weten? Bel me dan op 024-7440090 of mail naar contact@word-vindbaar.nl