Laat links niet links liggen!
Het woord website impliceert het in feite al: een site is onderdeel van het World wide web. Of beter gezegd, dat moet het zijn. Een site die een geïsoleerd bestaan kent is in feite geen deel van het netwerk. Het is daarom van belang, dat je website deelneemt, en als het even kan een waardevolle bijdrage levert in het geheel.
Van groot belang daarbij zijn daarom externe links die naar jouw website verwijzen, ook wel back links of inbound links genoemd voor het ‘gemak’. In de totale vindbaarheid weegt de zogenaamde factor link building het zwaarste mee. Laat links dus niet links liggen!
In den beginne: kwantiteit dat telt
Bij het verwijzen gaat het niet om de kwantiteit, maar vooral om de kwaliteit tegenwoordig. Vroeger was het hebben van veel verwijzende links naar je site van groot belang om zo goed mogelijk te scoren qua link building. Het resultaat was dat de startpagina’s en aanverwante linkverzamelsites als paddenstoelen uit de grond schoten. Door links op sites te plaatsen die qua inhoud vooral uit links bestaan met verder een flinterdunne inhoud probeerde men een hogere score te verkrijgen. Natuurlijk riekt dit naar manipulatie, en hebben ze verder weinig toegevoegde waarde.
2015: focus op kwaliteit, kijk uit voor linke links!
Tegenwoordig zijn zoekmachines stukken geavanceerder, en beter in staat te beoordelen of een externe link goed of slecht is. Een externe link uit de categorie ‘startpagina’ krijgt tegenwoordig dan ook vaak een hoge spamscore. Waar je het vroeger voor elkaar had met veel startpagina links, die voor een hoge domein- en pagina autoriteit zorgen, is het anno 2015 wel andere koek. Deze strategie kan nu zelfs tegen je werken.
Anno 2105 is het van belang, te zorgen voor kwalitatief goede links. Nu zul je je afvragen wat goed is. Welnu, goede verwijzende links zijn links afkomstig van pagina’s met veel:
- relevante inhoud
- bezoek en van een goede kwaliteit
Follow vs no-follow links
Van groot belang daarbij is, of een link een zogenaamde follow status heeft. Zodoende telt de link mee v.w.b. link building. Is het een zogenaamde no-folow link, dan zal dat niet gebeuren. De link zal dan alleen bezoekers opleveren. Bekende voorbeelden zijn links die op Facebook en Twitter staan, en veel links op blogs zijn ook no follow.
Een follow link is er dus een, waarbij het mes aan twee kanten snijdt: je krijgt er meer bezoek door, en het telt mee in de link building. Een dergelijke link moet je zien als een stem op jouw pagina en site: het komt erop neer dat je ze moet verdienen. Dat verdienen kun je realiseren als je bijvoorbeeld zo’n interessante inhoud hebt dat anderen dat vermeldenswaard vinden op hun site, in de trant van daar moet je wezen. Zo heb ik op deze site een aantal follow links staan naar een aantal handige tools van een paar autoriteiten in de online markt zoals Google. Ik vind namelijk dat die dat verdienen gezien hun grote toegevoegde waarde, en zo stem ik op hen.
Hoe kan ik zelf werk maken van link building?
Nu is het alleen de grote vraag, hoe je een waardevolle follow link kunt bemachtigen als je zelf geen autoriteit bent, maar bijvoorbeeld een garage op de hoek. De kans dat iemand uit zichzelf op een van jouw pagina’s gaat stemmen met een follow link is dan erg klein. Geen man overboord, want je kunt hier zelf werk van maken.
Je zult aan anderen moeten vragen op jou te stemmen. Als de berg niet naar Mozes komt, dan komt Mozes wel naar de berg is dus het credo. Hieronder is aangegeven hoe dat te doen:
- Maak allereerst een inventarisatie in je netwerk van relaties die in dat licht interessant kunnen zijn. Denk dan vooral aan leveranciers, klanten, brancheorganisaties, maar ook aan verenigingen of evenementen die je sponsort. Dat kan ook meewegen.
- Voordat je hen benadert is het het beste een nulmeting te doen om te weten waar je nu staat met je site en de belangrijkste pagina’s. Van belang zijn daarbij de zogenaamde domeinautoriteit (DA) en pagina autoriteit (PA). Eerstgenoemde geldt dus voor je hele site, en de tweede voor een specifieke pagina.
- Wij kunnen die nulmeting voor je doen en de resultaten voorleggen. Ook bepalen we, of de partijen die je wilt benaderen kwalitatief goed zijn qua DA en PA. Tevens kan blijken dat bepaalde huidige verwijzende links slecht zijn en een hoge spam score kennen, waar je maar beter afscheid van kunt nemen.
- Vraag vervolgens aan de geselecteerde partijen, een goed omschreven link van je op te nemen op hun site, met als het kan een korte begeleidende introtekst. Zodoende zul je ten eerste meer bezoek naar je site krijgen, dat ook nog eens goed zal zijn, en je kunt zodoende qua link building gaan stijgen. Een goede link kan al voor een serieuze stijging zorgen.
- Na verloop van tijd zal gemeten worden wat de impact is.
We kunnen je nog andere manieren helpen om link building goed en gedegen van de grond te krijgen. Heb je interesse of wil je meer weten? Neem dan contact op met mij!