Auteur Archief

Laat links niet links liggen!

OK, je hebt een website die volledig gericht is op een zo hoog mogelijke vindbaarheid. De inhoud is gemaakt op basis van een gedegen zoekwoorden analyse, en qua techniek zit het ook goed, omdat de hosting stabiel, veilig en bovenal en snel is, en de website in WordPress gebouwd is of een ander goed CMS die optimaal rekening houdt met zoekmachineoptimalisatie.

Je zou kunnen denken dat je er dan al bent om online te gaan scoren. Deze zogenaamde on page factoren, d.w.z. de factoren die je zelf kunt beheren en bepalen, zijn echter niet de enige factoren die een zo goed mogelijke vindbaarheid in Google bepalen. Er is namelijk nog een zogenaamde off page factor, een factor die je zelf niet (volledig) naar je hand kunt zetten en bepalen, maar wel voor 35-40% meetelt in de vindbaarheid: de factor link building.

Lees verder

Praktische SEO verbetertips om je site beter vindbaar te maken

Als gratis service bied ik een gratis vindbaarheid scan aan voor bedrijven. Inmiddels heb ik er al honderden gedaan voor allerhande bedrijven en non-profit organisaties. Wat me opvalt is dat een aantal belangrijke zaken v.w.b. een optimale online vindbaarheid vaak over het hoofd worden gezien. En dat is natuurlijk zonde, zeker omdat sommige punten eenvoudig zelf op te lossen zijn. Vandaar dat ik ze de belangrijkste SEO verbetertips onder de aandacht breng.

H1 tag ontbreekt

Net als in een krantenartikel moet de titel van een pagina eruit springen door een titel. Deze dikke kop moet ook echter als zodanig getagd zijn. In de meeste CMS systemen gebeurt dit automatisch als de titel wordt geselecteerd en als opmaak Kop 1 krijgt.

Dan is de titel H1 getagd. Let er trouwens op dat maar 1 titel per pagina een dergelijke H1 tag mag hebben, anders wordt het als spam gezien door een zoekmachine. Andere belangrijke kopjes kun je wel een kop 2 of kop 3 geven, en meermaals gebruiken. Doe dit wel met beleid, want een artikel vol met koppen is schreeuwerig. Daar houden zoekmachines net als mensen niet van, want dat wordt gezien als een soort spam. Wat dat betreft is het niet anders als de papieren pers.

H1 kop SEO

Meta description niet gevuld

De meeste CMS systemen kennen de mogelijkheid, de zogenaamde meta description zelf te vullen. Dit is het deel dat grijs getoond wordt in de zoekresultaten:

Goede meta description

Bovenstaande is een goed voorbeeld hoe het moet. De meta description is niet zozeer van belang voor de vindbaarheid, maar wel voor het ’beraken’ van de consument. Als je goed gevonden wordt moet je natuurlijk ook een pakkende tekst tonen om potentiële klanten zover te krijgen dat ze je website bezoeken. Ze vormen een gratis reclamebord als het ware. Zet hier een pakkende tekst neer van maximaal 165 karakters inclusief spaties. Doe je dit niet, of bestaat die mogelijkheid binnen het CMS niet, dan zal een zoekmachine zelf een stuk tekst uit de pagina pakken. En dat kan er dan zo uitzien bijvoorbeeld:

Zonde dus! Kun je dit niet in je CMS zelf vullen? Dan moet je je afvragen of je wel een deugdelijk CMS gebruikt. Het niet of niet goed vullen van de meta description is overigens al jaren de nummer 1 van SEO fouten en zondes. Dus check de meta descriptions en vul ze met goede inhoud! In WordPress kan dit overigens snel en goed met een export en import als je veel pagina’s en berichten hebt. De eerste is nodig om te kijken hoe deze is gevuld, de tweede om deze te vullen zoals je het wenst. Dat geldt overigens ook voor de SEO en focus zoekterm, beide ook van belang. Wil je dit doen en weet je niet hoe? Neem dan contact op met ons.

404 fout pagina

Veel sites hebben geen goede 404 fout pagina. Dit is de pagina die getoond wordt als een pagina niet (meer) bestaat. Als bezoeker krijg je dan dit te zien:

Slechte 404 pagina: praktische SEO verbetertips

Weinig zeggend dus. Zowel voor bezoekers en (daarmee) ook voor zoekmachines die aan dit soort pagina’s geen waarde toe kennen. Het is het beter, als er een nette pagina verschijnt, die vertelt dat de pagina niet (meer) bestaat en ook een link bevat naar de home page of andere belangrijke pagina’s, zoals nu.nl bijvoorbeeld mooi doet zoals het voorbeeld hiernaast toont.

Een goede foutpagina. Het klinkt tegenstrijdig, en dat is het ook. Het is veel beter, een zogenaamde 301 redirect in te stellen als je een pagina vervangt voor een ander, zeker als dit een belangrijke pagina is waar veel bezoek op binnenkomt. Al is dit ondoenlijk bij sites met zeer veel tijdelijke pagina’s, zoals bij webshops. Zie de 404 pagina dus als een noodzakelijk kwaad. Een 404 pagina maken is overigens iets wat doorgaans de web bouwer zal moeten doen.

Voorbeeld goede 404 pagina

Afbeeldingen comprimeren

Dit gaat heel vaak nog fout. Dit is vaak het belangrijkste aandachtspunt om twee redenen:

  • Kan grote negatieve gevolgen hebben voor de laadsnelheid
  • Is simpel zelf op te lossen door de afbeeldingen te comprimeren

Kortom een quick win met een grote impact en een van de belangrijkste SEO verbetertips derhalve. Tegenwoordig zijn er in WordPress goede plugins die afbeeldingen automatisch comprimeren. Dusdanig dat ze voor de laadsnelheid optimaal zijn en er ook nog goed uit zien. Dit is doorgaans de beste manier. Het is ook mogelijk, ze van tevoren te comprimeren, maar dat kan soms minder gunstig uitvallen.

Afbeeldingen goed omschrijven

Dit gaat vaak ook fout. Je maakt een foto waar je dik tevreden mee bent, zet hem op de site en je denkt klaar is kees. Visueel wellicht, mits die goed gecomprimeerd is dus zoals hierboven geschetst. Wat veel mensen echter niet weten is dat je met afbeeldingen ook gevonden kunt worden. Wat je dan moet doen is de titel van de afbeelding een goede titel geven die de lading dekt. En zeker ook de zogenaamde alt text, althans voor afbeeldingen die het praatje ondersteunen. De alt tekst is van groot belang om goed vindbaar te worden. Dit aanpassen kan heel eenvoudig in de mediabibliotheek van WordPress, waar beide velden zo aan te passen zijn.  Zodoende kun je op de afbeelding los beter gevonden worden en een goed omschreven afbeelding versterkt ook de pagina waar deze op staat. De titel moet dan wel de focus zoekterm bevatten. Praatje en plaatje dus! Wat je dan wel moet weten is wat de focus zoekterm moet zijn. Een gedegen zoekwoord onderzoek kan je dat vertellen.

Sitemap ontbreekt

Sitemaps zijn van belang, omdat ze zoekmachines kunnen vertellen welke pagina’s en daarmee hoofdstukken een website kent. Het is de inhoudsopgave van de site. Veel sites kennen geen sitemap, laat staan dat een zoekmachine er door gevoed wordt. Vraag aan je webbouwer na of deze er is, en zo niet dan moet die gemaakt worden. Het koppelen naar Google kunnen wij doen om er zeker van te zijn dat de pagina’s geïndexeerd en daarmee gevonden kunnen worden.

Heb je een WordPress site: installeer de Yoast plugin!

Heb je een WordPress website? Dan is een van de belangrijkste SEO verbetertips het installeren van de Yoast plugin. Yoast komt uit Nederland, om precies te zijn uit Wijchen, en is een van de meest gebruikte plugins. En terecht, want deze onbetaalde plugin vertelt je precies in hoeverre een pagina of bericht voldoet aan de 10 SEO geboden. Met stoplicht kleurtjes krijg je op een presenteerblaadje de belangrijkste verbeterpunten aangereikt. Ook kun je meta data snel en eenvoudig aanpassen als deze plugin is geactiveerd, wat ik heb aangekaart bij de meta descriptions. Een ander voordeel is dat de Yoast plugin ook meteen een XML site feed aanmaakt. Kortom installeren als de wiedeweerga als je dat nog niet hebt gedaan!

Samenvatting belangrijkste SEO verbeterpunten

Sommige belangrijke verbeterpunten kun je kortom zelf doen, en anderen zullen door de web bouwer moeten worden ingesteld. Doe er je voordeel mee! Wil je dat je website grondiger onder de loep wordt genomen v.w.b. de vindbaarheid? Vraag dan de gratis vindbaarheid scan aan!

Lees verder

Tijd om te mobieliseren!

Google voert per 21 april een nieuwe, belangrijke wijziging door die van grote invloed kan zijn op de vindbaarheid van uw website. Steeds meer online bezoek komt via mobiel verkeer, waardoor het aandeel van deze apparaten alsmaar toeneemt en aan aandeel wint. En dat is niet vreemd, want de verkoop van mobiel en tablets zit in de lift, waar die van de ‘gouwe ouwe’ desktop al jaren aan het dalen is. Internet wordt dus steeds mobieler.

Google heeft daarom besloten, dat websites die mobielvriendelijk zijn een betere score kunnen krijgen in de zoekresultaten. Uiteraard spelen er nog andere zaken hierbij een rol en het is niet exact duidelijk wat de wegingsfactor is van mobielvriendelijk, maar ze geven het niets aan dus het zal aanzienlijk zijn. Waarom Google last minute met deze mededeling komt is overigens niet duidelijk, al hebben ze daar wel vaker een handje van.

Wat moet u doen?

Lees verder

Google Adwords valkuilen

Veel bedrijven overwegen het gebruik van Google Adwords als extra bron om de online doelen te kunnen realiseren. En terecht, want het kan zeker interessant zijn. Ook de regionale inzet van Adwords kan lonen, om zo te kunnen concurreren op populaire zoektermen waar u onbetaald geen kans maakt tegenover grote (inter)nationale concurrenten. Er is echter wel een aantal zaken waar u op bedacht moet zijn om er geen fiasco van te maken. Hier een opsomming van een aantal beruchte Google Adwords valkuilen.

Lees verder

Wie schrijft die blijft in Google!

In het vorige artikel over zoekwoorden onderzoek gaf ik aan hoe belangrijk dit is voor de content van uw website. Maar goed, stel dat de inhoud op uw website staat, dat de techniek goed voor elkaar is en u ook nog een paar goede, relevante links naar uw site hebt: dan bent u optimaal vindbaar. Maar of u dat blijft is zeker niet gegarandeerd.

Google vindt het tegenwoordig namelijk ook van essentieel belang, dat u periodiek de inhoud van uw website actualiseert. In het najaar van 2014 heeft Google namelijk een update op haar Panda update gedaan.

Panda is een programma van Google opgericht in 2011, dat zich specifiek richt op het belonen van goede content, en anderzijds het bestraffen van slechte inhoud. Voorheen was het actualiseren van de inhoud dus minder relevant, maar sinds deze update is het cruciaal geworden om in de race te blijven en qua vindbaarheid op Google goed te blijven scoren.

Welnu, hoe kunt u dit in de praktijk doen? Dat verschilt van bedrijf tot bedrijf, hier een paar suggesties:

Publiceer maandelijks nieuws op uw site. Bijvoorbeeld over ontwikkelingen in uw branche, nieuwe producten, diensten, wijzigingen in het bedrijf etc. Er is altijd wel iets te melden. Dit kan het mooiste in een nieuwssectie, maar dat hoeft niet per se. Als u dit nieuws ook nog eens koppelt aan een nieuwsbrief, dan verzekert u zich ook nog eens van doorgaans kwalitatief goed bezoek.

Plaats nieuwe afbeeldingen of een filmpje. Ook dat is inhoud, en dat telt dus ook mee, al zal er doorgaans minder op gezocht worden.

Het voordeel is, dat uw website zowel voor Google als voor bezoekers interessanter wordt. En dat is niet zo gek, aangezien zeker Google als zoekmachine zoveel mogelijk probeert te denken en redeneren vanuit een bezoeker. Als u het goed doet weet u dus direct meer goed verkeer te genereren naar uw website via nieuwsbrieven of Facebook door uw publiek op het nieuws te attenderen. En indirect doordat Google ziet dat u uw site actualiseert, wat uw vindbaarheid dus ten goede komt.

Let er wel op, dat u net als de overige inhoud niet ‘spammerig’ te werk gaat. Gebruik bepaalde belangrijke zoektermen dus niet overdadig, want dat werkt tegen u. Wees authentiek en natuurlijk in uw schrijven.

Bovenstaande klinkt logisch. En dat is het ook. Want een website waar niets op gebeurt is zo dood als een pier op een gegeven moment, zowel voor een mens en daarmee ook voor een zoekmachine. Iedereen moet content zijn over de content. Geef die Google Panda dus minimaal maandelijks een bamboestengel om hem tevreden te houden!

Mocht u zelf niet de tijd hebben om periodiek nieuws toe te voegen aan uw website? Ik kan u daarbij van dienst zijn. Neem vrijblijvend contact op en bel 024-7440090.

 

Lees verder