Het syndroom van Miele: zoekwoorden onderzoek, geen overbodige luxe!
Het is vaak moeilijk, de juiste woorden te vinden. Niet alleen in moeilijke situaties, maar ook voor wat betreft de teksten van websites! Een klassieke valkuil is het gebruik van vakjargon. Zo had Miele het in de eerste jaren van hun website het consequent over wasautomaten. De normale consument zocht en zoekt echter op wasmachines. Maar Miele is niet het enige bedrijf die deze fout maakte.
Andere mooie voorbeelden zijn verzekeraars die het over polissen hebben, en fietsenwinkels die verkondigen dat ze tweewielerspecialist zijn. En recent presteerde nota bene online marketing bureau DTG het, TV spotjes uit te zenden waar een schoenhersteller aan het woord was, terwijl in de volksmond de term schoenmaker veel gangbaarder is.
Het verschil in populariteit van de zoektermen tweewieler(s) en fiets(en) in beeld gebracht. Zoals te zien is het vakjargon veel minder gangbaar.
Door alleen te focussen op dergelijk vakjargon mist u natuurlijk een groot deel van de markt. Moet u vakjargon dan vermijden? Nee zeker niet! Mensen die op vakjargon zoeken zijn namelijk doorgaans vaak goede potentiële klanten. Zij hebben zich immers zodanig verdiept in de producten en diensten, dat ze ook vakjargon gaan gebruiken in hun zoekopdrachten.
Maar het is niet voldoende om de totale doelgroep te bereiken. Het is daarom zaak, u te verplaatsen in de doelgroep in zijn totaliteit. Het toverwoord is inlevingsvermogen oftewel empathie. Op welke termen zoekt de doelgroep? En wat is het volume van het aantal zoekopdrachten? En zijn er synoniemen waar ze op zoeken waar u in eerste instantie niet aan gedacht heeft? Dit levert vaak verrassende inzichten op, zelfs voor online marketeers. Ook die hebben hier de wijsheid niet in pacht.
Een gedegen zoekwoorden onderzoek kan antwoord geven op bovenstaande vragen. En is daarom een absolute must om optimaal vindbaar te worden. Een zoekwoorden onderzoek is het fundament voor de inhoud en overige content op uw website. Op die manier heeft u een uitstekend uitgangspunt om uw doelgroep te bereiken èn te ‘beraken’: spreek de taal van uw klant, dan spreekt u aan! Eigenlijk is dat oude wijn in nieuwe kruiken, want moet de klant niet altijd centraal staan?
Wilt u zeker weten dat u uw doelgroep optimaal bereikt en ‘beraakt’? Wij kunnen een zoekwoorden onderzoek voor u doen, zodat u weet waar u staat en wat er nog moet gebeuren. Deze zoektermen analyse is daarmee meteen een marktonderzoek en een kapstok voor het optuigen van de inhoud en structuur van uw website. Neem met ons contact op om de mogelijkheden vrijblijvende te bespreken via onderstaande formulier.